Skrivarkurs på Färgargården 2017

För exakt ett dygn sedan kom jag hem från Blekinge och Kim Kimselius skrivarkurs på Färgargården. Gissa om jag är glad att jag fick chansen att åka dit. För mig var det allra första gången jag åkte iväg på en skrivarkurs. Fast jag egentligen tecknat mig för en nybörjarkurs, men då en plats blev ledig kom jag med en fortsättningskurs. Jag visste inte vad som väntade på gården och inte heller vad som förväntades av mig. Lite ”pirr i magen” hade jag, måste jag erkänna.

IMG_0847
Den magiska platsen där orden flödar ”Färgargården”

Vädret var soligt och hyfsat varmt för att gå i linne och kjol. Dock hörde jag att det regnat och blåst hemma i Skåne. Vilken tur att jag åkte hit, tänkte jag.

Då det var en fikastund på eftermiddagen kilade jag ner till den underbara sjön och passade på att ta några researchbilder, även runt om på gården som jag ska använda till den nya novellen som jag började på.  Kanske blir det med rubriken ” Vattendrottningens palats”

Den här sjön är med i min kommande novell, och om den nu blir tillräckligt bra kommer den med i nästa års novellantologi 2018. Det är Kim som har sista ordet, men om jag ska tro på henne så var vi alla duktiga författare och stack ut –  var och en på sitt sätt. Och jag väljer att tro på på Kim och min egen förmåga samt kreativitet att så småningom kunnat plita ner en fantasynovell. Även om det är en helt ny genre för mig.

IMG_0855
Sjön som ligger nedanför slänten på Färgargården

Skrivarhelgen var väldigt trevlig och gemytligt. Kims man servade med god mat och grannkvinnan kom in med kakor både lördag och söndagen. Alla deltagare var supertrevliga och vi hade några roliga, kreativa och inspirerande dagar tillsammans.

20170722_Färgargården01
Alla deltagarna ner vid den magiska sjön på Färgargården

Jag hade så trevligt att jag redan anmält mig till nästa års skrivarkurs. Det är jag som står på fjärde person räknat från vänster sida. Nu behöver jag samla ihop all inspiration och fantasin så det blir en fantasynovell till slut.

Lämna en kommentar