BTJ-recension

Bergendahl, Anethe
Drömlivet i Toscana

Publiceras i BTJ-häftet nr 19, 2019.

Lektör Teresa Vihtma
Recension

I denna andra del om Jessica Schöön och hennes liv har handlingen förflyttats från Skåne till Toscana. Jessicas med flickvännen Maria börjar bli problematisk och till råga på allt har hennes bästa vän Anna drabbats av svår sjukdom. Att vara förälder till lilla Alicia är också tuffare än Jessica väntat sig. Till sin lycka har hon dock Annica och Antonio som gärna hjälper och stödjer henne – och som snart visar sig vara mer än bara
grannar. Drömlivet i Toscana är en feelgoodroman om livets överraskningar och om att börja om på nytt, och som sådan fungerar boken bra. Ett minus är dock att huvudpersonen ofta framstår som självcentrerad och ytlig, och av karaktärerna hade tjänat på att fördjupas. Men handlingens upplägg är likväl perfekt för en bok i denna genre .
Helhetsbetyg: 3.

Bergendahl, Anethe
Livet blir aldrig som man tänkt

Publiceras i BTJ-häftet nr 2, 2019.

Lektör Teresa Vihtma

Recension

Jessica Schöön är en nybliven och lite knubbig 40-åring som på det hela taget är nöjd med sitt liv. Hon har varit med Niklas i 15 år och de har ett vackert hus ihop som Jessica inrett till perfektion. Jessica är övertygad om att har det väldigt bra tillsammans – så när Niklas över en middag deklarerar att han inte älskar henne längre och skiljas faller hennes värld samman. Hur ska hon kunna gå vidare? Detta är första delen i en tänkt trilogi om Schöön. Boken är en feelgoodroman och står sig väl i genren, även om intrycket dras ner något av att huvudpersonen ibland framstår som självgod och osympatisk. Likaså känns karaktärerna Anna och Tommy som karbonkopia av Jessica och Niklas. På det hela taget är det dock en behaglig läsupplevelse med tillräckligt många överraskningar för att hålla läsaren intresserad.