Äntligen har det hänt…

Torsdag och dagen efter jag signerat mitt livs första avtal, känns fortfarande som om det inte hände just mig.  Jag började skriva på historien om Jessica för drygt fyra år sedan när jag gick min skrivutbildning på Österlens folkhögskola. Det har varit fantastiskt roligt att få skriva och se hur manuset växte månad för månad. Dessemellan gick jag två författarkurser hos Jorun Modèn där jag fick ytterligare flera verktyg att applicera i verkligheten. Under tiden historien berättades insåg jag att det inte räckte med en bok utan det kommer bli tre stycken. Kanske en fjärde, vem vet 🙂

Namnteckning på avtal

Jag signerar avtalet med Jessica bredvid.

 

Jag bestämde mig tidigt i skrivprocessen att jag inte ville skicka mitt manus till förlag, eftersom jag fått veta att det kunde ta allt från någon månad upp till ett år. Utan jag beslutade att bli egenutgivare det vill säga ge ut sin bok själva. Jag undersökte vilka jag kunde tänka mig och fick mycket hjälp via författargrupper på facebook. Valet föll på Publit via mitt eget nystartade bokförlag Anemon förlag.

Först frågade jag två skrivkolleger om de ville testläsa mitt manus, Chatrin som jag lärde känna på ”Författarkurs 2” och Marina genom ”min blogg”, de två har gjort ett fantastiskt jobb med manuset.

Det som jag också bestämde mig ganska tidigt var att anlita proffshjälp gällande lektör- och korrektursläsning. Monie Szabo – Fjäderpennan är superduktig och jag har överenskommet om att anlita henne igen till uppföljaren, alltså andra delen i serien. Någon gång innan slängde jag ut en fråga på facebook om någon kunde rekommendera en grafisk formgivare för bokomslag. Då fick jag tips om Mia Fallby – Mdsign, jag har henne att tacka för det superfina omslaget. Mia kommer också att göra omslagen till hela serien.

 

Avtal signerat

Avtalet med romanen om Jessica.

 

När så omslaget var spikat och klart annonserade jag på facebook och i stort sett”bombaderade” ett par gånger i veckan omslaget i olika grupper. Några månader innan deadline för releasen gjorde jag ett ”Förhandsformulär” och på detta sättet fick jag ihop ungefär 60 stycken. Vilket var en superbra start ens innan manuset var tryckt till en bok.

Den 11 september skickade jag iväg manuset till Publit för tryckning och konvertering till e-bok. Exakt en månade senare igår den 11 oktober signerad jag avtalet på WORD AUDIO PUBLISHING – Jessicas historia kommer ut på ljudbok och ebok via de strömmande kanalerna som ”Storytel, Nextory med flera”

Till er som skriver, bara fortsätt skriv. Ge aldrig upp drömmen om att ge ut en bok. Jag fortsatte trots det var kämpigt vissa gånger, då man fastnade. Ta hjälp av grupper på facebook, skrivkurser eller vänner. Min dröm gick i uppfyllelse den 11 september då jag släppt min debutbok. Den 11 oktober smällde drömmen ännu högre. Ett förlag och jag skrev kontrakt.

 

22426649_10155436906538961_5472535382054826413_o

Jessica och jag med avtalet signerat.

 

 

 

 

 

6 thoughts on “Äntligen har det hänt…

    • anethebergendahl skriver:

      Marie, det är helt fantastiskt! Har svårt att fortfarande förstå hur stort det är för mig. Men lite har sjunkit in nu på två dagar. Jag är så spänd på att få lyssna på hur ljudboken låter när den är klar. 🙂 Trevlig helg till dig med. 🙂

      Liked by 1 person

    • anethebergendahl skriver:

      Ja, det är den verkligen. Hur kunde de hitta mig? Jag har funderat på detta i över två veckor sedan jag blev kontaktad via facebook. Det måste ha varit min ständiga reklam för den underbara bok du skapat på utsidan och de tomma bladen jag sakta fyllt med ord som läsarna uppskattar. Jag är stolt Mia! Kram ❤

      Gilla

    • anethebergendahl skriver:

      Tack Louise! Det är sååå underbart fantastiskt det som hänt lilla mig. Visst har jag jobbat hårt med boken, kämpat och tragglat mig igenom kapitel för kapitel. Dessutom också bestämt mig för att vara egenutgivare med eget bokförlag. Men detta just nu är toppen och jag rider på vågen så länge det varar. Jag firar varje dag nu. 🙂

      Gilla

Kommentera

